Mata Kuning Tanda Penyakit Apa? Bahaya Ke?

by Mommy Lyna

Adik lelaki saya, seorang yang aktif semasa zaman persekolahan. Jarang sakit, selalu ikuti macam-macam aktiviti luar. Sampaikan pernah disyaki kena kencing tikus selepas beraktiviti di air terjun.

Satu masa mata putihnya menjadi sangat kuning. Adik saya ni jururawat, jadi dia dah jumpa doktor dan jalani pemeriksaan, semuanya normal. Doktor kata tak ada apa-apa masalah. Hati pun clear.

Tapi kuning matanya tak hilang-hilang juga.

SAKIT KUNING

Risau juga kami dibuatnya. Bila ada sesuatu di luar kebiasaan, pastinya ada benda yang tidak normal sedang berlaku. Tapi apa?

Mata kuning biasanya dikaitkan dengan hati. Hepatitis, bengkak hati, hati berlemak dan sebagainya. Hairan juga kenapa doktor tak dapat kesan apa sakitnya adik saya ni.

Lalu saya bagi dia cuba DTX Complex sebagai ikhtiar. Sekurang-kurangnya kita cuba kan.

Lebih kurang 3 minggu selepas itu saya menghubunginya bertanya khabar. Khabar memang khabar gembira, matanya yang kuning dah tak kuning lagi. Kini adik saya dapat balik mata putihnya. Dah tak nampak macam orang sakit dah.

Alhamdulillah.

Dia juga memberitahu badannya rasa makin cergas dan ringan. Yang penting makin slim!

Sekarang kami sekeluarga pun mengamalkan DTX ni untuk menjaga kesihatan hati. Hati ni umpama filter yang kerjanya menapis bahan toksin. Kena buat maintenance juga.

Sayangkan hati, jangan dibiarkan dalam keadaan kotor dan gelap. Bersihkan hati selalu!

Previous post:

Next post: