Bahayakah Demam Selepas Makan Shaklee?

by Mommy Lyna

Aduh, lepas makan Shaklee dapat demam pulak. Bisul dan jerawat makin banyak keluar… Keputihan makin banyak, kepala pening… kulit pun makin gelap!

KRISIS PEMULIHAN

Apakah!!!! Shaklee ni produk bahaya ke apa?

Jangan risau ye kalau ada alami perkara2 di atas… semua ni bukan kesan sampingan, atau kesan negatif dari makan vitamin. Tapi inilah healing crisis atau krisis pemulihan.

Ia dapat dirasai terutama sekali oleh mereka yang baru pertama kali ambil suplemen. Ini berlaku kerana tubuh kita niĀ  banyak radikal bebas dan sel rosak. Bila kita ambil vitamin, tubuh kita mula membebaskan toksin dan membina semula sel-sel tubuh yang sihat.

Ini adalah tindakbalas normal. Kalau ada alami demam ke, pening ke, ruam ke, jerawat ke, bisul ke… ia adalah petanda yang sangat bagus. Maknanya sistem badan dah mula bekerja untuk menjana sel-sel baru.

Proses pemulihan ni bermula dari peringkat sel badan dan kesannya kelihatan pada bahagian luar badan kita. Semasa sel kita sedang buang toksin, kita akan rasa macam nak demam, sakit kepala, dan macam2 lagi. Ada juga yang tak kena. Berapa lama pun bergantung kepada individu. Ada orang 1-2 hari je, ada yang berbulan2.

Simptom2 healing crisis:

  • Demam
  • Pening kepala
  • Kembung
  • Naik bisul
  • Naik jerawat
  • Badan lesu sangat-sangat
  • Ruam
  • Jantung berdebar-debar
  • Selesema
  • Emosi tak stabil
  • Penyakit lama datang kembali
  • Makin sakit di bahagian yang sedia sakit

Macamana nak atasi simptom healing crisis?

  • Minum air banyak-banyak untuk melancarkan proses pembuangan toksin.
  • Dapatkan rehat yang cukup.
  • Kurangkan makan makanan berlemak.
  • Bersenam
  • Mandi

Sekiranya anda sedang mengalami healing crisis sekarang ni, bawak bersabar dan bertenang serta bersangka baik. Healing crisis adalah petanda yang sangat bagus. Bila toksin semua dah keluar, badan kita akan bertambah sihat dan keupayaan nak serap nutrien pun bertambah.

GIRL HAPPY

Bila kita sihat, kita akan bertambah happy kan :)

Previous post:

Next post: