Migrain ialah sakit kepala di sebelah bahagian, dan biasanya pengidap migrain mengalami aura contohnya pandangan dan deria lainnya terganggu.

Ada 2 teori popular tentang penyebab migrain,

  1. Teori vaskular – berpunca salur darah ke otak mengecil dan mengembang secara mendadak, lalu menstimulasi reseptor sakit.
  2. Teori neoruvaskular – bermula dari saraf otak yg menghasilkan maklumat bercelaru dan mengganggu pengaliran darah.

Satu kajian oleh seorang doktor dari Sepanyol mendapati, orang yang mengalami migrain aura mempunyai kadar homocysteine yang tinggi. Homocysteine adalah asid amino dalam darah yang dihasilkan semasa metabolisme protein. Tahap homocysteine yang tinggi dianggap sebagai faktor risiko penyakit kardiovaskular. Pengidap migrain mempunyai risiko penyakit kardiovaskular, justeru kaitan migrain dengan homocysteine juga diambil kira oleh doktor dan pengkaji permasalahan ini.

Bagi pengidap migrain, pasti sudah biasa dengan mefenemic acid, diclofenac, Sumatriptan, Rizatriptan dan pelbagai lagi. Dan juga pantang larang makanan seperti tidak boleh yang berkafein, mengandungi MSG, tyramine, aspartan dan sitrus.

Selain itu anda boleh mencuba untuk mengurangkan gejala migrain dengan mengambil Vitamin B spektrum penuh (B Complex) dengan memperbanyakkan makanan dari sumber vitamin B dan juga pengambilan suplemen. Pastikan suplemen yang anda pilih itu cukup bagus hingga tak memberi kesan buruk kepada tubuh anda ya.

Diabetes atau kencing manis adalah antara penyakit yang tidak boleh sembuh, hanya boleh dikawal. Salah satu cara kawalan kencing manis ialah dengan mengawal diet. Malah diet pesakit kencing manis dikatakan diet terbaik untuk diamalkan oleh semua orang.

MAKANAN KENCING MANIS

Aha! Pinggan diabetes adalah sama seperti pinggan sihat suku-suku separuh KKM kan!

Ayuh kita amalkan diet diabetes sebelum kita kena diabetes!

Salah satu nutrien penting untuk pesakit diabetes ialah VITAMIN E.

Dr Wilfrid Shute dan adiknya Dr Evan Shute bekerjasama dengan lebih 35,000 orang pesakit mereka di Shute Clinic di Ontario. Mereka mengkaji keberkesanan vitamin E terhadap pengidap diabetes. Kajian bertahun2 mendapati:

  • Vitamin E membantu mencairkan darah beku dalam pembuluh darah.
  • Vitamin E menurunkan keperluan oksigen oleh tisu dan sel.
  • Vitamin E membantu penghasilkan sel kulit baru.
  • Vitamin E membantu menyembuhkan ulser.
  • Vitamin E membantu meningkatkan bekalan darah ke tisu badan sekaligus mengurangkan risiko gangren.
  • Vitamin E membantu menurunkan keperluan insulin sebanyak 30%.
  • Vitamin E mengelakkan penggumpalan darah.

Pastikan makanan harian mengandungi vitamin E ya!

SUMBER VITAMIN E

Sekiranya anda mahu mengambil vitamin E tambahan (suplemen), pastikan ia mengandungi natural tocopherol and tocotrienol ya! Jangan sebarangan makan suplemen, nanti anda juga yang susah.

Vitamin Omega-3 Yang Bagus

November 3, 2017

Bila bercakap tentang lemak, sebenarnya ada jenis lemak yang sangat diperlukan oleh tubuh kita. Antaranya ialah Omega-3. Omega-3 terdiri dari EPA dan DHA yang biasanya didapati dari ikan, dan ALA dari kekacang dan bijian. Apakah kebaikan Omega-3 untuk tubuh kita? Berikut adalah kebaikan Omega-3 yang dipetik dari WebMD: Lemak dalam darah (trigliserida). Omega-3 dari suplemen […]

Read the full article →

Penemuan Terbaru Tentang Kesuburan Lelaki!

November 1, 2017

Memiliki anak adalah impian setiap pasangan yang berkahwin. Namun begitu, ada pasangan yang diuji dengan isu dalam mendapat anak. Kalau dulu, kebanyakannya hanya wanita saja yang menjalani pemeriksaan kesuburan. Namun sekarang, sudah ada kesedaran di kalangan lelaki untuk memeriksa tahap kesuburan mereka. Satu penemuan dari hasil kajian oleh Harvard Medical School tentang kesuburan lelaki. Seramai […]

Read the full article →

Vitamin Kalsium Yang Terbaik Atau Paling Bahaya?

September 29, 2017

Beberapa bulan lalu, saya dikejutkan dengan berita seorang sahabat yang terjatuh hingga menyebabkan kakinya patah. Sedangkan kalau menurut beliau, jatuhnya tidaklah teruk pun, sekadar tersepak bendul dan terjatuh. Namun begitu, kaki sahabat saya ni terpaksa disimen dan menjalani rawatan hingga berbulan-bulan. Bila tulang kita poros atau reput, sedikit kecederaan pun dah cukup untuk menjadikannya patah […]

Read the full article →

Set Cantik Shaklee Untuk Ibu Anak Ramai

September 28, 2017

Lumrah bagi ibu yang beranak ramai, lebih2 lagi yang tidak mempunyai pembantu, agak sukar untuk mencari masa mencantikkan diri. Tapi itu bukan alasan atau penyebab untuk ibu anak ramai tidak bercantik-cantik. Ibu mesti sentiasa kemas, cantik, dan sihat walaupun anak ramai. Kerana seberapa ramai anak pun yang ibu ada, ibu tetap isteri kepada seseorang. Malah […]

Read the full article →

Produk Shaklee dan Rawatan Kanser

September 24, 2017

Beberapa minggu kebelakangan ini, anak-anak bisnes Shaklee saya kerap menerima pertanyaan tentang rawatan penyakit dengan produk Shaklee, termasuk kanser. Sudah diterangkan dan diperjelaskan dalam group kami, bahawa produk Shaklee adalah makanan tambahan berasaskan alam semulajadi, dan bukannya ubat untuk merawat penyakit. Namun begitu, jika tiada kontraindikasi dengan ubat-ubatan yang diambil, seseorang pesakit boleh mengambil produk […]

Read the full article →

Kenapa Dr Sinclair dari Harvard Keluar Dari Shaklee?

May 25, 2017

Mungkin anda pernah terbaca tentang berita – Harvard Anti-Aging Researcher Quits Shaklee Advisory Board – di website Wall Street Journal, atau Bloomberg, atau mana-mana sajalah. Dr Sinclair mendakwa Shaklee telah menyalahgunakan nama dan jawatan beliau untuk mempromosikan produk Shaklee – Vivix. Kesudahannya, Dr Sinclair menarik diri dari Shaklee setelah 6 bulan dilantik menjadi Board Member […]

Read the full article →

Apakah Set Produk Detox Paling Berkesan?

April 26, 2017

Sekarang ni program detoks tengah popular. Ramai orang yang mula ada kesedaran nak buang toksin2 dalam badan, dengan macam2 cara.  Persolannya, yang mana satukah program dan produk detox yang paling berkesan? Betul ke dengan minum air lemon dan infused water boleh keluarkan toksin? Betul ke produk2 detox kat luar tu semua selamat? Set detoks dan […]

Read the full article →

Vitamin Untuk Orang Mengandung Yang Superb Ohsem

April 19, 2017

Tahniah anda bakal menimang cahaya mata! Anda pun dah tahu kan bahawa ibu mengandung memerlukan nutrien yang lebih banyak dari 0rang biasa. Bukan saja untuk menyokong keperluan si ibu tapi juga memastikan si bayi yang dikandung mendapat zat secukupnya untuk perkembangan fizikal dan juga mentalnya. Ada kajian yang menyatakan bahawa kekurangan zat semasa dalam kandungan […]

Read the full article →