Adakalanya kita rasa kurang selesa di bahagian perut, perut rasa memulas, rasa kembung, rasa macam ditumbuk-tumbuk. Masalah senak perut adalah perkara yang biasa terjadi bila kita terlalu banyak makan, makan dengan tergesa-gesa, makan makanan berlemak dan beminyak, mabuk perjalanan, dan ia juga disebabkan oleh tekanan perasaan. Ia juga boleh menjadi indikator kepada penyakit-penyakit seperti ulser perut dan radang pankreas.

Jika terlalu kerap mengalami masalah senak perut, dapatkan nasihat doktor dengan segera.

SAKIT PERUT

Bagaimana mahu melegakan senak perut?

1. Kawal pemakanan. Amalkan berhenti sebelum kenyang, jangan terlebih makan.

2. Berlatih dan amalkan cara bernafas dengan betul.

3. Mengambil halia dalam pemakanan harian.

Untuk kelegaan segera dan dalam keadaan kecemasan, terutama jika anda sedang mengembara (travel), bawalah sebotol Peppermint-Ginger dalam beg. I bukan saja mudah dibawa, malah mudah ditelan dan memberi kelegaan yang cepat. Maklumlah, sedang travel.

UBAT ANGIN SHAKLEE

Nak order produk ni? Cuma klik di LINK ini atau hubungi 019-3430574 (Puan Ifa) untuk membuat pesanan!

Dalam dunia hari ini, obesiti dan penyakit yang berkaitan dengan obesiti sebenarnya membunuh lebih ramai orang daripada kebuluran! Lebih ramai orang mati kerana terlebih makan daripada mati tak makan…

Walaupun terdapat pelbagai maklumat percuma di internet untuk mengatasi obesiti, tapi kenapa lebih ramai orang mati akibat penyakit berkaitan obesiti?

Jom kita tengok apa yang ada di internet tentang mengatasi obesiti.

Ada tiga jenis maklumat percuma dalam internet:

1. Maklumat berdasarkan pembohongan secara terang-terangan:

Claim merepek seperti, “Hanya satu trik saja perut anda akan rata”. Biasa tengok kan benda macam tu? Maklumat yang tidak berdasarkan kajian macam ni sebaiknya diabaikan saja.

2. Maklumat biasa-biasa:

Ini adalah yang berasaskan kepada satu atau dua kajian. Walau bagaimanapun, claimt ersebut bekum dikaji secara menyeluruh. Maksudnya, ia mungkin berkesan kepada beberapa orang, tapi tidak berkesan untuk kebanyakan orang.

3. Maklumat yang diteliti dan diuji secara saintifik:

Secara purata, 10% dari maklumat yang kita cari di internet adalah daripada hasil kajian saintifik. Sebaiknya kita gunakan maklumat daripada kajian-kajian ni. Insya-Allah dari info-info ini kita boleh apply mengikut kesesuaian.

Di Shaklee, kami sangat menitikberatkan kajian saintifik, bukan semata-mata claim dan testimonial. Yang penting, ia mestilah mematuhi ajaran Islam.

Dan sebenarnya ada satu perkara yang boleh mengubah kehidupan kita dalam sekelip mata… Bukan Shaklee, bukan produk apa-apa, tapi ia adalah DOA.

Apa saja yang kita nak buat, nak sihat, nak kurus, makan produk terbaik dan ikuti langkah terbaik… jangan diabaikan yang satu ini. Doa adalah senjata ajaib yang membantu kita untuk mendapatkan apa yang kita mahu.

Rasulullah SAW bersabda: “Mintalah kepada Allah untuk segala-galanya, walaupun tali kasut kamu. Jika Allah tidak memberi, ia tidak akan pernah ada.” (HR Tirmidhi).

Kita nak badan yang kurus dan sihat, jangan lupa bermohon doa dari Allah agar diberikan badan yang kurus dan sihat.

Ramai orang silap faham konsep doa. Bila dah doa, kenapa nak usaha lagi? Sebenarnya doa dan usaha mesti seiring. Kita kena baut dua-dua, tak boleh lah doa saja usaha malas, atau sebaliknya.

Rasulullah pernah naik keatas mimbar, kemudian menangis dan berkata, “Mintalah kepada Allah untuk keampunan dan kesihatan” (HR Tirmidhi).

Jangan sekali-kali memandang rendah kuasa doa  kerana doa yang ikhlas, Allah akan menerimanya dan akan membantu kita dalam cara yang tidak dapat dibayangkan.

Doakanlah yang spesifik. Contohnya: “Ya Allah, tolonglah aku untuk mencapai tahap lemak badan sebanyak 12% & bantulah daku untuk mencapai berat badan 45 kg”

Cara Kawal Darah Tinggi Tanpa Ubat

March 6, 2015

Bila saya berbual dengan rakan-rakan semalam, alangkah terkejutnya apabila diberitahu bahawa kebanyakan suami mereka mengalami satu permasalah yang sama – tekanan darah tinggi. Masalah tekanan darah tinggi ni biasanya mudah sangat nak kena pada kaum lelaki. Mungkin sebab mereka ni suka makan sedap-sedap (maklumlah, air tangan isteri) dan jarang bersenam. Bukan salah mereka kalau kurang […]

Read the full article →

Kenapa Diserang Demam Denggi Kali Kedua Sangat Bahaya?

February 28, 2015

Denggi! Di mana-mana sekarang ni cerita tentang denggi. Kawasan rumah saya ni tak putus-putus kena sembur dengan Kementerian Kesihatan dan DBKL. Denggi punya pasal. Adakah demam denggi bawaan nyamuk Aedes ni sangat serius? Ya, sangat-sangat serius! Demam denggi ni mula dikesan dalam tahun-tahun 1700-an. Dari nak cegah tak tercegah-cegah, sebaliknya kian merebak. Pada mulanya Denggi […]

Read the full article →

Vitamin Untuk Hilangkan Penat Traveling

February 27, 2015

Travel ni memang penat. Pengalaman saya sendiri, dulu kalau outstation, dekat je pun, bukanlah sampai ke UK ke US ke… penatnya ya ampun. Esoknya mesti kena MC sebab badan rasa sangat penat, tak larat nak angkat kepala pun. ¬†Terutama kalau travel by air, naik kapal terbang lah tu… kalau Macam-macam teori keluar. Sebab ion tak […]

Read the full article →

Ibu Mengandung Ni Tak Letih Lagi Bila Puasa. Ini Rahsianya.

February 27, 2015

Dalam masa beberapa bulan lagi kita semua akan masuk ke bulan Ramadhan, yang mana diwajibkan berpuasa bagi umat Islam. Sekarang ni pun pasti ramai yang tengah ganti puasa kan. Untuk ibu mengandung, walaupun ada rukhsah untuk tidak berpuasa di bulan Ramadan disebabkan keadaannya itu, tapi biasanya ibu hamil ni nak juga puasa seperti orang lain, […]

Read the full article →

Vitamin Pilihan Terbaik Untuk Kanak-Kanak

January 18, 2015

Kini ramai para ibu yang sedar akan kepentingan vitamin untuk anak-anak, yang bukan saja penting untuk pertumbuhan tapi juga untuk kecerdasan minda mereka. Tahukah ibu bahawa kekurangan nutrisi semasa kecil boleh memberi kesan besar terhadap pengawalan emosi anak-anak ini bila mereka dah besar nanti. Mak-mak hari ni kebanyakan bekerja, mungkin tak dapat nak sediakan makanan […]

Read the full article →

Bagaimana Suami Boleh Membantu Tangani Kepenatan Isteri

December 22, 2014

Lumrah bagi seorang wanita, apa lagi yang bergelar isteri dan ibu… penat dan lelah dihadapi setiap hari. Meskipun bekerja, namun ibu tetap kena buat kerja-kerja di rumah (sekiranya tiada pembantu). Jika dibiarkan melayan dan mengharung penat setiap masa, tidak mustahil seorang isteri itu boleh membawa kepada masalah yang lebih teruk – depresi! Oleh itu para […]

Read the full article →

Pengalaman Isteri Bila Suami Hampir Lumpuh

December 22, 2014

Apa perasaan bila tiba-tiba kaki tak boleh digerakkan? Apa perasaan kalau kita biasa cergas dan aktif bersukan, tiba-tiba doktor beritahu supaya hentikan aktiviti tersebut, ataupun hadapi risiko lumpuh?! Begitulah perasaannya seorang isteri ini apabila suaminya diberitahu tidak boleh bergerak, dan berkemungkinan lumpuh. Sukar nak digambarkan, tapi itulah hakikat yang terjadi. Saksikan video yang menceritakan pengalaman […]

Read the full article →

Mata Kuning Tanda Penyakit Apa? Bahaya Ke?

November 16, 2014

Adik lelaki saya, seorang yang aktif semasa zaman persekolahan. Jarang sakit, selalu ikuti macam-macam aktiviti luar. Sampaikan pernah disyaki kena kencing tikus selepas beraktiviti di air terjun. Satu masa mata putihnya menjadi sangat kuning. Adik saya ni jururawat, jadi dia dah jumpa doktor dan jalani pemeriksaan, semuanya normal. Doktor kata tak ada apa-apa masalah. Hati […]

Read the full article →