Kepentingan Kalsium

by Dr Munirah

Kalsium adalah mineral yang sangat diperlukan oleh tubuh. Setiap hari, kita akan kehilangan kalsium melalui kulit, kuku, rambut, peluh, urin dan juga najis. Namun, tubuh kita tidak dapat menghasilkan kalsium yang baru. Sebab itulah kita perlu mendapatkan kalsium melalui diet setiap hari.

Dan tahukah anda, hampir 99% kalsium dalam badan tersimpan di tulang dan gigi, dan selebihnya di dalam aliran darah yang berfungsi untuk membawa nutrient ke dalam sel membrane. Dan sekiranya pengambilan kalsium kita tidak cukup, tubuh kita akan automatik mengambil kalsium daripada tulang lalu mengurangkan ketumpatan tulang dan sekiranya berterusan akan meningkatkan risiko osteoporosis.

 

SUMBER KALSIUM

sumber: google image

sumber: google image

 

Antara sumber terbaik untuk mendapatkan kalsium adalah susu, termasuklah produk tenusu lain seperti cheese, yogurt dan juga sayuran hijau seperti kailan dan brokoli. Walaupun kalsium boleh didapati melalui diet, namun agak sukar untuk mencapai jumlah keperluan harian. Tahukah anda, kita perlu minum 3 gelas susu sehari untuk mendapatkan sumber kalsium yang cukup? Jarang-jarang kita nak jumpa orang yang konsisten minum 3 gelas sehari, kan.

 

SIAPA YANG PERLUKAN KALSIUM ?

Kalsium sepertinya sangat sinonim dengan wanita kerana faktor ‘wanita dan hormon’ tak boleh dipisahkan. Namun perlu diingatkan bahawa lelaki juga perlukan kalsium yang cukup.

sumber : google image

sumber : google image

 

Bagi golongan dewasa, keperluan harian adalah sekitar 1000-1200mg sehari. Dan keperluan ini meningkat untuk warga tua, wanita mengandung dan wanita yang menyusukan anak.

 

KEBAIKAN KALSIUM

  1. Sangat-sangat diperlukan untuk tulang dan gigi yang kuat
  2. Melegakan sakit belakang dan lenguh-lenguh termasuklah sakit sendi seperti arthritis.
  3. Mengawal berat badan dan elak obesity
  4. Melindungi otot jantung dan mengawal tekanan darah
  5. Mencegah kanser usus ; merencatkan pertumbuhan polyps penyebab kanser
  6. Mengurangkan symptom PMS seperti sakit pinggang, pening-pening, mood swing dan depresi.
  7. Mengawal gastric ; kalsium bersifat alkali bertindak mengawal keasidan PH level di dalam perut
  8. Membantu mendapatkan tidur yang lena

 

SIMPTOM DAN AKIBAT KEKURANGAN KALSIUM

  1. Sering sakit otot, sakit sendi, lenguh-lenguh dan mudah cramp
  2. Sering mengalami tekanan dan tinggi
  3. Gigi mudah longgar dan mengalami penyakit gusi
  4. Selalu cramp ketika PMS
  5. Insomnia ; mengalami masalah tidur
  6. Bagi kanak-kanak dan remaja yang tidak mendapat kalsium secukupnya akan berisiko tinggi untuk mendapat osteoporosis di usia tua.

osteoporosis

 

1 daripada 3 wanita dan 1 daripada 12 lelaki berusia 50 tahun ke atas menghidapi osteoporosis. Osteoporosis adalah satu penyakit di mana ketumpatan tulang berkurang dan rapuh lalu menyebabkan ianya mudah patah. Osteoporosis berlaku secara senyap menyebabkan ramai antara kita yang tidak mengambil berat akan keperluan kalsium untuk tubuh.

 

Oleh itu, banyak-banyak kan lah minum susu atau masukkan makanan yang membekalkan kalsium secukupnya ke dalam diet anda.


 

Ataupun sebagai suplemen tambahan, boleh ambil Ostematrix Shaklee. Bukan sahaja membekalkan kalsium, malah ada Vitamin D dan Magnesium yang membantu penyerapan kalsium dan memberikan kesihatan tulang yang optimum, inshaAllah.

ostematrix kalsium vitamin d

Whatsapp 013-4238962 utk order dan konsultasi percuma.

 

Suplemen ke Tanah Suci

by Dr Munirah

Lebih kurang sebulan sahaja lagi umat Islam bakal menyambut hari raya haji bermakna tanah suci Mekkah bakal dibanjiri oleh umat Islam dari seluruh dunia. Dan mungkin anda mahupun keluarga anda adalah insan bertuah yang dijemput Allah pada musim haji tahun ini.

Fokus umat Islam di tanah suci pastilah supaya dapat menjalankan ibadah dengan sempurna. Jadi, selain persediaan ilmu dan persediaan mental, tahap kesihatan tubuh badan sangat perlu dijaga ketika ini supaya sentiasa di tahap optimum dan bertenaga.

Saya ingin kongsikan beberapa suplemen utama yang dapat membantu tuan/puan untuk lebih bertenaga ketika beribadah.

OSTEMATRIX

ostematrix kalsium vitamin d

 

Ibadah seperti tawaf memerlukan kita banyak berjalan, pengambilan ostematrix yang diperkaya dengan kalsium, vitamin Ddan magnesium bukan sahaja dapat membantu melegakan lenguh-lenguh kaki dan mengekalkan tekanan darah normal, malah badan terasa lebih ringan untuk bangun pada keesokan paginya.

 

Lebih-lebih lagi bulan ogos ini ada promo ostematrix, lagi untung.

 

 

SUSTAINED RELEASED VITA C PLUS

12321445_10204725919546906_3862713663868050992_n

 

Pengambilan Vitamin C secara konsisten dapat bertindak sebagai antioksidan semulajadi dan sebagai immune booster untuk melawan bakteria penyebab penyakit. Tambahan pula, perbezaan cuaca di Malaysia dan Mekah yang panas dan kering menyebabkan kita mudah jatuh sakit, oleh itu, lindungi diri dan kuatkan sistem imun dengan vitamin C. Selain itu, vitamin C juga membantu menggalakkan gigi, gusi, tulang, otot dan salur darah supaya sentiasa sihat dan berfungsi dengan optimum.

 

OMEGA GUARD

omega guard shaklee

 

Diperkaya dengan DHA dan EPA daripada minyak ikan terbaik, semestinya untuk perkembangan mental, menajamkan fikiran dan menguatkan memori. Tambahan pula, Omega Guard turut membantu mengurangkan paras kolesterol dan tekanan darah seterusnya mengurangkan risiko sakit jantung. Ia juga mengurangkan radang sendi dan bertindak sebagai pelincir untuk mengurangkan rasa sakit.

 

 

 

VIVIX

vivix

vivix

 

Vivix adalah hasil gabungan resveratrol, polifenol dan bahan antioksidan lain yang juga digelar tonik ajaib. Ini kerana Vivix bertindak membaiki sel pada tahap sellular dan merupakan suplemen anti-penuaan yang terbaik. Vivix juga sebagai antioksidan melawan sel kanser dan bertindak menyokong kesihatan jantung, otak, sistem imun dan sendi selain turut mengawal diabetes, kolesterol dan darah tinggi. Memang berbaloi, satu botol untuk semua manfaat kesihatan.

 

 

 


 

InshaAllah moga-moga semua jemaah haji pada tahun ini mendapat haji yang mabrur dan pulang sebagai insan yang lebih baik di sisiNya.

 

Untuk order, sila hubungi :

Nur Munirah Abdul Aziz

013-4238962 (tel, whatsapp, message)

SID – 1224222

 

 

Kenali Difteria

June 28, 2016

Baru-baru ini kita digemparkan dengan penyakit Difteria. Penyakit ini macam asing dan tak pernah dengar, bukan? Jadi elok sangat lah sekiranya kita berusaha untuk mengambil tahu supaya kesihatan kita dan orang terdekat sentiasa di tahap optimum.   Apa itu Difteria ? Ianya adalah penyakit berjangkit serius yang disebabkan oleh bakteria Corynebacterium Diphteriae, yang menjangkiti tekak […]

Read the full article →

7 Tips Penjagaan Gigi Si Kecil yang IbuBapa Kena Tahu

May 26, 2016

Gigi yang sihat adalah asset yang sangat penting untuk kanak-kanak bercakap dan makan dengan baik, malah ia juga mempengaruhi tahap keyakinan kanak-kanak untuk bersosial. Dan semestinya tanggungjawab menjaga kesihatan gigi anak-anak terletak di bahu ibu bapa. Tahukah ibu bapa sekalian bahawa penjagaan gigi bermula sejak bayi lagi dan ianya bakal mempengaruhi kesihatan mulut seluruhnya. Di […]

Read the full article →

Khasiat Air Putih

May 10, 2016

Badan manusia boleh bertahan beberapa minggu tanpa makanan, tapi hanya beberapa hari jika tanpa air. Komposisi tubuh kita adalah 70% air di mana air diperlukan untuk semua sel, tisu dan organ berfungsi dengan optimum. Secara sihatnya, semua orang wajib bernafas, berpeluh, buang air kecil dan air besar, yang menyebabkan kita sentiasa kehilangan air, sebab itulah kita perlu […]

Read the full article →

Bagaimana Wanita Ini Dapatkan Kulit Cantik Tanpa Mekap

May 7, 2016

Kulit cantik adalah idaman semua orang, terutama perempuan. Kulit yang cantik itu bukanlah kulit yang putih melepak, sebaliknya kulit yang sihat, tiada masalah, jernih dan mudah diuruskan. Kulit wajah juga boleh menjadi indikator kepada masalah dalaman tubuh kita. Rujuk rajah di bawah. Sekiranya anda dah pun ambil produk kecantikan, sapu macam2 skincare tapi masalah jerawat […]

Read the full article →

Cara Kurangkan Makan Benda Manis Tanpa Menderita

May 1, 2016

Kadang-kadang kita ni bukan tak tahu… Benda itu tak bagus, benda ini tak elok… tapi disebabkan kita ketagih, jadi tak boleh nak tinggal. Contohnya perokok, mereka tahu bahaya rokok tapi bukan senang nak berhenti merokok macam tu je. Susah tahu nak berhenti merokok..  Begitulah juga bila kita ketagih terhadap gula. Walaupun kita tahu makan gula banyak2 […]

Read the full article →

Kenapa Berat Badan Mudah Naik?

April 25, 2016

Kebiasaannya bila nak turunkan berat badan, cara yang paling senang, mudah dan murah ialah dengan diet – tak makan atau kurangkan makan. Saya pun pernah buat cara ni. Berat badan saya memang turun. Dari tembam-tembam jadi kurus kering sampai nampak tulang rangka. Tapi.. tahukah anda cara ini walaupun yang paling mudah dan berkesan, ia juga […]

Read the full article →

Jom Diet Sihat

April 15, 2016

“Eh, tak makan?” -“Harini diet lah” Perkara pertama yang terlintas adalah diet = tak makan = nak kurus. Kalau nak ikut skemanya, istilah diet tu tak sesuai digunapakai dalam ayat di atas. Maksud diet yang sebenar adalah pilihan makanan yang diambil untuk meningkatkan kesihatan seseorang atau menghalang atau merawat sesuatu penyakit. Jadi, bila diet, kita […]

Read the full article →

Kebaikan Vitamin C

March 27, 2016

Vitamin C atau ascorbic acid adalah nutrient yang tidak dihasilkan oleh sistem tubuh kita, jadi ianya perlu diambil melalui diet seharian. Dan ia adalah vitamin larut air, maksudnya tubuh kita tidak dapat menyimpan vitamin C sepertimana glucose yang disimpan dalam bentuk glycogen. Sebab itulah kita disarankan mengambil makanan yang kaya dengan vitamin C setiap hari, […]

Read the full article →