Gigi yang sihat adalah asset yang sangat penting untuk kanak-kanak bercakap dan makan dengan baik, malah ia juga mempengaruhi tahap keyakinan kanak-kanak untuk bersosial.

Dan semestinya tanggungjawab menjaga kesihatan gigi anak-anak terletak di bahu ibu bapa. Tahukah ibu bapa sekalian bahawa penjagaan gigi bermula sejak bayi lagi dan ianya bakal mempengaruhi kesihatan mulut seluruhnya.

Penjagaan gigi bermula sejak bayi

Penjagaan gigi bermula sejak bayi

Di bawah ini dikongsikan sedikit tips untuk menjaga kesihatan gigi anak-anak sejak kecil.

  1. Bersihkan selepas menyusu atau makan

Walaupun masih belum tumbuh gigi, biasakan untuk bersihkan bahagian gusi, lidah dan sekitar mulut bayi dengan kain/lampin lembut dan bersih yang dicelup air suam. Pengumpulan sisa susu atau makanan akan mengundang pembiakan bakteria.

  1. Gigi pertama tumbuh

Gigi pertama yang akan tumbuh adalah gigi ‘lower central incisor’ atau gigi kacip bawah, iaitu seawal usia 6-10 bulan. Namun, jika gigi anak anda masih belum tumbuh walaupun selepas 10 bulan, tidak perlu risau kerana tumbesaran setiap anak adalah berbeza. Yang perlu dirisaukan adalah sekiranya gigi tumbuh tidak mengikut urutannya. Sebagai contoh, gigi yang akan tumbuh selepas ‘central incisor‘ adalah ‘lateral incisor’ iaitu yang berada disebelahnya. Sebaliknya, jika gigi taring yang tumbuh dulu, ibu-ibu perlu merujuk dentist supaya masalah sebenar dapat dikenalpasti dan diselesaikan.

Turutan gigi tumbuh dan umur. Ini adalah 'average' setiap bayi adalah berbeza tumbesaran.

Turutan gigi tumbuh dan umur. Ini adalah ‘average’. Tumbesaran setiap bayi adalah berbeza.

  1. Gigi susu sangat penting

Sesetengah ibu menganggap gigi susu tidak penting kerana akan diganti oleh gigi kekal selepasnya. Tanggapan ini adalah salah kerana gigi susu amat diperlukan untuk menyediakan ruang secukupnya untuk gigi kekal. Jika tidak, akan terjadilah masalah gigi berlapis atau gigi tertanam didalam gusi kerana tiada ruang untuk keluar. Gigi susu juga perlu untuk membantu bayi kunyah makanan dan bercakap dengan betul.

  1. Gosok gigi

Sebaik sahaja gigi pertama tumbuh, ianya perlu dibersihkan setiap kali selepas makan dan sebelum tidur untuk mengelakkan terbentuknya plak di permukaan gigi. Plak adalah pengumpulan bakteria yang jika tidak dibersihkan akan menyebabkan kaviti dan penyakit gusi. Gunakan kain/lampin bersih untuk bersihkan gigi. Berus gigi yang lembut boleh diperkenalkan kepada anak ketika berusia 3 tahun dan pastikan ubat gigi tidak lebih daripada saiz kacang pea.

Saiz kacang pea

Saiz kacang pea

  1. Temujanji pertama

Temujanji pertama bersama dentist disarankan selepas gigi yang pertama tumbuh ataupun pada ulangtahun bayi yang pertama, pada masa ini, ibu dan bapa boleh dapatkan segala macam nasihat dan tips yang tepat dari doktor yang bertauliah dan professional.

  1. Pemakanan

Ibu bapa yang mengawal pemakanan anak, oleh itu, kurangkan pengambilan gula-gula, aiskrim dan coklat. Sekiranya anak anda menyusu botol, pastikan mereka tidak tidur bersama puting susu di dalam mulut. Ini kerana makanan manis dan melekat sangat berpotensi untuk menyebabkan kaviti jika tidak dibersihkan dengan betul. Disarankan untuk minum air putih selepas menyusu untuk membersihkan sisa susu dan makanan dalam mulut. Sebaik-baiknya, gosok gigi selepas makan atau sekurang-kurangnya gosok gigi sebelum tidur.

food cavities

  1. Akibat gigi rosak

Jika tidak dijaga dengan baik, pembiakan bakteria akan menyebabkan kaviti dan penyakit gusi yang dipanggil gingivitis. Anak-anak yang mengalami masalah ini akan sakit gigi dan rasa tidak selesa seterusnya mempengaruhi selera makan dan aktiviti sosialnya. Jika dibiar tanpa rawatan akan menyebabkan gigi terpaksa dicabut sebelum masanya. Sedangkan gigi susu perlu berada di tempatnya sehinggalah gigi kekal bersedia untuk tumbuh dan menggantikan tempat gigi susu itu tadi. Inilah antara punca yang menyebabkan gigi kekal tumbuh secara berlapis atau tertanam dalam gusi.

 

Semoga dengan sedikit perkongsian ini dapat membantu ibu dan bapa sekalian untuk memastikan gigi anak-anak sentiasa sihat. Apa-apapun, jika ada sebarang masalah terus saja bawa anak-anak berjumpa dengan doktor gigi

Khasiat Air Putih

by Dr Munirah

Badan manusia boleh bertahan beberapa minggu tanpa makanan, tapi hanya beberapa hari jika tanpa air. Komposisi tubuh kita adalah 70% air di mana air diperlukan untuk semua sel, tisu dan organ berfungsi dengan optimum.

Secara sihatnya, semua orang wajib bernafas, berpeluh, buang air kecil dan air besar, yang menyebabkan kita sentiasa kehilangan air, sebab itulah kita perlu mengganti air di dalam badan dan minum dengan banyak.

drops-of-water-578897_1280

Jadi, di bawah ini dikongsikan beberapa kepentingan air untuk tubuh kita.

  1. Kosong kalori

Sangat bagus jika anda berniat untuk menurunkan berat badan, kerana air putih adalah kosong kalori, minum banyak pun tak jadi masalah. Malah menurut kajian, minum 2 cawan air sebelum mengambil makanan berat mampu menurunkan berat badan. Ini kerana air akan memberikan rasa kenyang seterusnya mengurangkan pengambilan kalori.

  1. Bersihkan buah pinggang

Minum air secukupnya dapat membantu melincirkan buah pinggang untuk ‘flush out’ atau buang bahan kumuh dan toksin dari dalam badan seterusnya menyediakan medium penapisan yang sihat dan efisen. Jika urin kita berwarna kuning pekat dan keruh, tolonglah cepat-cepat minum air kerana itu bermaksud buah pinggang kita sedang bekerja keras untuk menapis toksin dalam badan. Urin yang sihat berwarna kuning cerah ke ‘colourless’.

  1. Membantu penghadaman

Pengambilan secawan air suam ketika perut kosong setiap pagi akan mempercepat proses pemecahan makanan dalam perut seterusnya memudahkan proses penghadaman. Minum air suam juga dapat membantu membuang air besar dan mengelakkan masalah sembelit. Sebaliknya, jika kita minum air sejuk semasa atau selepas makan, ianya hanya akan mengeraskan minyak dan lemak yang dimakan seterusnya melekat di usus dan mengganggu penghadaman.

  1. Melindungi tisu dan organ

Air bukan sahaja mengekalkan suhu badan, malah memastikan tisu dan organ kita kekal lembap. Sebagai contoh, ketika berpuasa kita akan merasa kering tekak,kering mata dan rasa kurang bermaya. Ini kerana kita mengalami dehidrasi lalu menjadikan mata,mulut, salur darah, tulang termasuklah otak kita tidak dapat berfungsi dengan baik. Jadi banyakkanlah minum air ketika berbuka puasa untuk mengganti amaun air yang hilang di siang hari.

  1. Otak sangat perlukan air

Otak kita mengandungi kurang lebih 85% air dan fungsi otak semakin baik jika mendapat cukup air. Air akan memberi otak tenaga, membantu menghasilkan hormon dan neurotransmitter seterusnya membantu untuk lebih fokus dan lebih kreatif. Kekurangan air juga antara punca kita sakit kepala, migraine, mudah marah, depresi, masalah tidur dan keletihan. Secara asasnya, jika mahukan otak yeng berfungsi dengan optimum, pastikan kita mendapat air yang cukup.

 

Persoalannya, banyak mana nak minum air ?

Sebenarnya tiada jawapan tepat pun banyak mana kita nak minum air kerana ia bergantung kepada banyak faktor. Sebagai contoh, kita perlu minum banyak air jika kita banyak bersenam atau melakukan aktiviti fizikal, berada dalam cuaca panas, hamil, dan sedang menyusukan bayi. Senang kira, badan kita masih belum cukup air selagimana urin belum menjadi ‘colourless’. Kalau kuning pekat tu lagi laahh kena banyak2 minum air.

Ayuh, pastikan kita sentiasa membawa bekal air ke mana2 dan jadikan minum air sebagai satu amalan untuk gaya hidup yang lebih sihat.

Bagaimana Wanita Ini Dapatkan Kulit Cantik Tanpa Mekap

May 7, 2016

Kulit cantik adalah idaman semua orang, terutama perempuan. Kulit yang cantik itu bukanlah kulit yang putih melepak, sebaliknya kulit yang sihat, tiada masalah, jernih dan mudah diuruskan. Kulit wajah juga boleh menjadi indikator kepada masalah dalaman tubuh kita. Rujuk rajah di bawah. Sekiranya anda dah pun ambil produk kecantikan, sapu macam2 skincare tapi masalah jerawat […]

Read the full article →

Cara Kurangkan Makan Benda Manis Tanpa Menderita

May 1, 2016

Kadang-kadang kita ni bukan tak tahu… Benda itu tak bagus, benda ini tak elok… tapi disebabkan kita ketagih, jadi tak boleh nak tinggal. Contohnya perokok, mereka tahu bahaya rokok tapi bukan senang nak berhenti merokok macam tu je. Susah tahu nak berhenti merokok..  Begitulah juga bila kita ketagih terhadap gula. Walaupun kita tahu makan gula banyak2 […]

Read the full article →

Kenapa Berat Badan Mudah Naik?

April 25, 2016

Kebiasaannya bila nak turunkan berat badan, cara yang paling senang, mudah dan murah ialah dengan diet – tak makan atau kurangkan makan. Saya pun pernah buat cara ni. Berat badan saya memang turun. Dari tembam-tembam jadi kurus kering sampai nampak tulang rangka. Tapi.. tahukah anda cara ini walaupun yang paling mudah dan berkesan, ia juga […]

Read the full article →

Jom Diet Sihat

April 15, 2016

“Eh, tak makan?” -“Harini diet lah” Perkara pertama yang terlintas adalah diet = tak makan = nak kurus. Kalau nak ikut skemanya, istilah diet tu tak sesuai digunapakai dalam ayat di atas. Maksud diet yang sebenar adalah pilihan makanan yang diambil untuk meningkatkan kesihatan seseorang atau menghalang atau merawat sesuatu penyakit. Jadi, bila diet, kita […]

Read the full article →

Kebaikan Vitamin C

March 27, 2016

Vitamin C atau ascorbic acid adalah nutrient yang tidak dihasilkan oleh sistem tubuh kita, jadi ianya perlu diambil melalui diet seharian. Dan ia adalah vitamin larut air, maksudnya tubuh kita tidak dapat menyimpan vitamin C sepertimana glucose yang disimpan dalam bentuk glycogen. Sebab itulah kita disarankan mengambil makanan yang kaya dengan vitamin C setiap hari, […]

Read the full article →

TIPS MAINTAIN ‘COOL’ KETIKA CUACA PANAS

March 18, 2016

Fenomena El Nino kuat yang melanda Malaysia bakal berlarutan sehingga penghujung Mac 2016, djangka boleh menyebabkan pengurangan hujan di antara 20-60% dan peningkatan suhu sebanyak 0.5-2.0 darjah celcius. Kalau cuaca biasa-biasa pun kita dah rasa panas, inikan pula pabila el nino menyerang. Berikut dikongsikan tips untuk menghadapi el nino dengan cool dan bergaya. 1. Baaaaanyakkan […]

Read the full article →

Manusia Alami Penuaan Akibat Radikal Bebas?

March 16, 2016

Manusia mengalami pertambahan usia secara semulajadi. Serentak dengan bertembahnya usia, sel-sel badan juga mengalami kemerosotan. Bila sel mengalami kemerosotan, kita mula terdedah kepada penyakit yang dikategorikan sebagai ‘penyakit degeneratif’. Penyakit degeneratif tidak disebabkan oleh jangkitan kuman, bakteria mahupun fungi. Ia berlaku akibat kemerosotan pada sel itu sendiri. Antara penyakit degeneratif adalah:- Alzheimer (nyanyuk) Penyakit jantung […]

Read the full article →

Apa Akan Jadi Bila Protein Dipanaskan?

March 7, 2016

Protein adalah salah satu keperluan utama tubuh kita untuk pembinaan dan perlindungan sel. Kekurangan protein menyebabkan tubuh kita mungkin mengalami masalah edema kerana air tidak dapat diseimbangkan oleh tubuh, kerosakan otot dan juga masalah rambut, kulit dan kuku. Bagaimana nak pastikan kita mendapat bekalan protein yang berkualiti dan cukup? Pastikan protein ada dalam setiap hidangan […]

Read the full article →