Kehamilan adalah satu fasa yang paling penting bagi pasangan suami isteri. Terutama kepada isteri. Mana tidaknya, dirinya kini membawa satu roh, satu batang tubuh manusia yang bakal dilahirkan.

Tempoh kehamilan bukan satu perkara yang biasa bagi seorang wanita. Fizikal dan emosinya mula mengalami perubahan. Keperluan nutrisinya bertambah, bukan saja untuk menampung janin yang sedang membesar, tapi juga untuk dirinya sendiri.

VITAMIN UNTUK IBU HAMIL

Badan kita tidak boleh menghasilkan vitamin sendiri (kecuali vitamin D dari cahaya matahari). Justeru kita perlukan bekalan vitamin dari apa yang kita makan.

Ibu hamil biasanya diberi vitamin tambahan oleh klinik. Ia sangat penting untuk ibu dan bayi.

Vitamin-vitamin dan nutrien penting untuk ibu hamil:

1. Zat Besi

Seorang ibu hamil mengepam lebih banyak darah ke seluruh badan. Kandungan darah ibu hamil lebih 50% dari biasa. Zat besi sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. Kekurangan sel darah merah menyebabkan anemia dan sangat bahaya kepada kandungan dan ibu sendiri.

2. B Complex

Ibu hamil memerlukan 7 nutrien dalam B Complex, terutama Asid Folik bagi tumbesaran bayi yang sempurna. B Complex sangat penting untuk pemeliharaan sel darah merah dan juga sistem saraf.

3. Vitamin C

Vitamin C sangat penting untuk penyerapan zat besi. Walaupun ibu dah makan zat besi tapi tanpa vitamin C, ibu tetap berpotensi untuk mendapat anemia.

4. Minyak Ikan

Minyak ikan sudah diketahui sangat penting untuk kesihatan otak, dan juga sebagai asid lemak perlu. Asid lemak perlu tidak boleh dihasilkan oleh badan dan sangat penting untuk tindakbalas hormon.

5. Kalsium

Apabila badan kekurangan kalsium, ia boleh menyebabkan masalah pada tulang dan otot. Ibu hamil yang kurang kalsium berisiko untuk mengalami sakit-sakit tulang dan kekejangan otot.

6. Protein

Protein adalah nutrisi yang sangat penting.Ia adalah blok binaan bagi sel-sel badan kita. Protein yang sihat membina sel badan yang sihat serta otot yang sihat. Otot yang sihat mengelakkan pengumpulan lemak dalam badan.

Kesemua nutrien di atas terdapat dalam set Healthy Prenatal by YES.

HEALTHY PRENATAL

Tahukah anda bahawa anda boleh terus mendapat harga diskaun, diskaun tambahan (5%) dan cashback sekiranya mendaftar sebagai ahli dengan belian set ini?

Anda fikir dulu, kemudian klik mana-mana butang di bawah kalau dah dapat keputusannya OK  ;)

P/S : harga untuk ahli termasuk pendaftaran cuma RM539.80. harga tanpa pendaftaran ialah RM582. mana lagi untung?

daftarORDER SHAKLEE

 

Aduh, lepas makan Shaklee dapat demam pulak. Bisul dan jerawat makin banyak keluar… Keputihan makin banyak, kepala pening… kulit pun makin gelap!

KRISIS PEMULIHAN

Apakah!!!! Shaklee ni produk bahaya ke apa?

Jangan risau ye kalau ada alami perkara2 di atas… semua ni bukan kesan sampingan, atau kesan negatif dari makan vitamin. Tapi inilah healing crisis atau krisis pemulihan.

Ia dapat dirasai terutama sekali oleh mereka yang baru pertama kali ambil suplemen. Ini berlaku kerana tubuh kita ni  banyak radikal bebas dan sel rosak. Bila kita ambil vitamin, tubuh kita mula membebaskan toksin dan membina semula sel-sel tubuh yang sihat.

Ini adalah tindakbalas normal. Kalau ada alami demam ke, pening ke, ruam ke, jerawat ke, bisul ke… ia adalah petanda yang sangat bagus. Maknanya sistem badan dah mula bekerja untuk menjana sel-sel baru.

Proses pemulihan ni bermula dari peringkat sel badan dan kesannya kelihatan pada bahagian luar badan kita. Semasa sel kita sedang buang toksin, kita akan rasa macam nak demam, sakit kepala, dan macam2 lagi. Ada juga yang tak kena. Berapa lama pun bergantung kepada individu. Ada orang 1-2 hari je, ada yang berbulan2.

Simptom2 healing crisis:

  • Demam
  • Pening kepala
  • Kembung
  • Naik bisul
  • Naik jerawat
  • Badan lesu sangat-sangat
  • Ruam
  • Jantung berdebar-debar
  • Selesema
  • Emosi tak stabil
  • Penyakit lama datang kembali
  • Makin sakit di bahagian yang sedia sakit

Macamana nak atasi simptom healing crisis?

  • Minum air banyak-banyak untuk melancarkan proses pembuangan toksin.
  • Dapatkan rehat yang cukup.
  • Kurangkan makan makanan berlemak.
  • Bersenam
  • Mandi

Sekiranya anda sedang mengalami healing crisis sekarang ni, bawak bersabar dan bertenang serta bersangka baik. Healing crisis adalah petanda yang sangat bagus. Bila toksin semua dah keluar, badan kita akan bertambah sihat dan keupayaan nak serap nutrien pun bertambah.

GIRL HAPPY

Bila kita sihat, kita akan bertambah happy kan :)

4 Suplemen Terbaik Untuk Anak di Musim Perayaan

July 13, 2015

Lumrah bila musim perayaan, kita akan balik ke kampung berhari raya bersama ahli keluarga. Namun, ada antara ibu bapa yang berada dalam dilema dek kerana badan anak yang agak fragile dan seringkali kurang sihat. Mungkin bimbang kalau-kalau anak diserang sakit ketika berada di kampung. Apa lagi sekarang ini musim panas, nak-nak pula keluar beraya di […]

Read the full article →

Kenali Simptom Penyakit Hati Kronik Boleh Selamatkan Nyawa

July 7, 2015

  Hati adalah organ dalaman terbesar dalam badan kita. Hati memainkan peranan yang sangat penting yang menjalankan pelbagai fungsi. Fungsi utama hati adalah untuk menyahtoksik  dan meningkatkan upaya sistem pencernaan cecair hempedu yang membantu memecahkan lemak makanan kita menjadi kepingan kecil. Proses ini memudahkan untuk usus kecil anda untuk menyerapnya. Tetapi bukan itu sahaja. Berikut […]

Read the full article →

Cara Mengatasi Senak Perut

June 14, 2015

Adakalanya kita rasa kurang selesa di bahagian perut, perut rasa memulas, rasa kembung, rasa macam ditumbuk-tumbuk. Masalah senak perut adalah perkara yang biasa terjadi bila kita terlalu banyak makan, makan dengan tergesa-gesa, makan makanan berlemak dan beminyak, mabuk perjalanan, dan ia juga disebabkan oleh tekanan perasaan. Ia juga boleh menjadi indikator kepada penyakit-penyakit seperti ulser […]

Read the full article →

Senjata Ajaib Untuk Hidup Lebih Sihat dan Kurus!

April 28, 2015

Dalam dunia hari ini, obesiti dan penyakit yang berkaitan dengan obesiti sebenarnya membunuh lebih ramai orang daripada kebuluran! Lebih ramai orang mati kerana terlebih makan daripada mati tak makan… Walaupun terdapat pelbagai maklumat percuma di internet untuk mengatasi obesiti, tapi kenapa lebih ramai orang mati akibat penyakit berkaitan obesiti? Jom kita tengok apa yang ada […]

Read the full article →

Cara Kawal Darah Tinggi Tanpa Ubat

March 6, 2015

Bila saya berbual dengan rakan-rakan semalam, alangkah terkejutnya apabila diberitahu bahawa kebanyakan suami mereka mengalami satu permasalah yang sama – tekanan darah tinggi. Masalah tekanan darah tinggi ni biasanya mudah sangat nak kena pada kaum lelaki. Mungkin sebab mereka ni suka makan sedap-sedap (maklumlah, air tangan isteri) dan jarang bersenam. Bukan salah mereka kalau kurang […]

Read the full article →

Kenapa Diserang Demam Denggi Kali Kedua Sangat Bahaya?

February 28, 2015

Denggi! Di mana-mana sekarang ni cerita tentang denggi. Kawasan rumah saya ni tak putus-putus kena sembur dengan Kementerian Kesihatan dan DBKL. Denggi punya pasal. Adakah demam denggi bawaan nyamuk Aedes ni sangat serius? Ya, sangat-sangat serius! Demam denggi ni mula dikesan dalam tahun-tahun 1700-an. Dari nak cegah tak tercegah-cegah, sebaliknya kian merebak. Pada mulanya Denggi […]

Read the full article →

Vitamin Untuk Hilangkan Penat Traveling

February 27, 2015

Travel ni memang penat. Pengalaman saya sendiri, dulu kalau outstation, dekat je pun, bukanlah sampai ke UK ke US ke… penatnya ya ampun. Esoknya mesti kena MC sebab badan rasa sangat penat, tak larat nak angkat kepala pun.  Terutama kalau travel by air, naik kapal terbang lah tu… kalau Macam-macam teori keluar. Sebab ion tak […]

Read the full article →

Ibu Mengandung Ni Tak Letih Lagi Bila Puasa. Ini Rahsianya.

February 27, 2015

Dalam masa beberapa bulan lagi kita semua akan masuk ke bulan Ramadhan, yang mana diwajibkan berpuasa bagi umat Islam. Sekarang ni pun pasti ramai yang tengah ganti puasa kan. Untuk ibu mengandung, walaupun ada rukhsah untuk tidak berpuasa di bulan Ramadan disebabkan keadaannya itu, tapi biasanya ibu hamil ni nak juga puasa seperti orang lain, […]

Read the full article →