Bila saya berbual dengan rakan-rakan semalam, alangkah terkejutnya apabila diberitahu bahawa kebanyakan suami mereka mengalami satu permasalah yang sama – tekanan darah tinggi.

Masalah tekanan darah tinggi ni biasanya mudah sangat nak kena pada kaum lelaki. Mungkin sebab mereka ni suka makan sedap-sedap (maklumlah, air tangan isteri) dan jarang bersenam. Bukan salah mereka kalau kurang bersenam, tuntutan kehidupan di kotaraya ni menjadikan bersenam tu perkara nombor entah ke-berapa dalam senarai keutamaan.

Lelaki ini, juga seorang bapa kepada anak-anak yang masih kecil, pernah menghidapi masalah tekanan darah tinggi. Orang lelaki kalau cakap tentang ubat, doktor, biasanya agak liat sikit.

Nak mencari penawarnya, pastilah si isteri yang harus memainkan peranan. Klip ringkas ni menceritakan pengalaman beliau bebas dari masalah darah tinggi, dan juga luahan hati isteri beliau.

 SOURCE: iReach HD

Untuk mendapatkan kembali kesihatan yang optimum, bukan semudah makan produk itu atau ini. Tapi mengubah cara hidup, itu yang penting.

Usah kita tunggu-tunggu lagi untuk memulihkan diri sendiri dan insan tersayang. Ingatlah, anak-anak kita masih memerlukan ibu dan bapanya.

Denggi! Di mana-mana sekarang ni cerita tentang denggi. Kawasan rumah saya ni tak putus-putus kena sembur dengan Kementerian Kesihatan dan DBKL. Denggi punya pasal.

Adakah demam denggi bawaan nyamuk Aedes ni sangat serius? Ya, sangat-sangat serius!

Demam denggi ni mula dikesan dalam tahun-tahun 1700-an. Dari nak cegah tak tercegah-cegah, sebaliknya kian merebak. Pada mulanya Denggi ni wujud di kawasan beriklim tropika, tapi sekarang dan merebak ke seluruh dunia! Kenapa? Sebab virus denggi ni boleh bermutasi! Maknanya, dia boleh ‘menyamar’ sampai sel pertahanan badan kita dah tak kenal yang dia tu virus denggi!

Bagaimana nak cegah Denggi dan rawati pesakit denggi.

Source: iReach HD

Sesiapa yang dijangkiti demam denggi kali kedua tu lebih bahaya, maknanya virus tu dah bermutasi dah sampai sistem badan dia tak kenal dan tak boleh lawan.

Oleh itu sangat penting kita nak cegah demam denggi sebelum ia terjadi!

Setakat ni tak ada ubat atau rawatan khusus untuk pesakit denggi. Di hospital pun, pesakit cuma diberi rawatan ke atas simptom yang dihidapi. Jadi, marilah kita sama-sama cegah dan lindungi keluarga kita dari nyamuk Aedes.

  • Jaga kebersihan dalam dan luar rumah.
  • Buang semua objek yang boleh menakung air dan tidak digunakan.
  • Terlangkupkan bekas-bekas yang boleh menakung air.
  • Salin air dalam vase secara rutin.
  • Terlangkupkan baldi dan gayung dalam bilik air. Sedikit air yang terkumpul dan cukup untuk nyamuk ni bertelur.
  • Jangan berada di kawasan luar rumah di waktu-waktu Aedes sedang aktif.
  • Kurangkan aktiviti outdoor di kawasan terbabit Denggi.
  • Jauhkan diri dari kawasan pembinaan, di sini paling banyak ternak Aedes.
  • Tingkatkan imuniti ahli keluarga dengan bekalan nutrisi yang optimum.
  • Galakkan anak-anak untuk makan makanan yang tinggi nutrisi, bervitamin, jauhi makanan rapu.
  • Laburkan sedikit untuk pembelian vitamin buat keluar.

Cegah sebelum terjadi. Denggi sangat serius, ia membocorkan saluran darah kita. Yang terbaru pula, ia boleh menyebabkan kerosakan pada otak.

Sayangi diri dan orang tersayang. Sama-sama kita cegah denggi.

SMS 012-2811136 untuk pertanyaan set denggi.

Vitamin Untuk Hilangkan Penat Traveling

February 27, 2015

Travel ni memang penat. Pengalaman saya sendiri, dulu kalau outstation, dekat je pun, bukanlah sampai ke UK ke US ke… penatnya ya ampun. Esoknya mesti kena MC sebab badan rasa sangat penat, tak larat nak angkat kepala pun. ┬áTerutama kalau travel by air, naik kapal terbang lah tu… kalau Macam-macam teori keluar. Sebab ion tak […]

Read the full article →

Ibu Mengandung Ni Tak Letih Lagi Bila Puasa. Ini Rahsianya.

February 27, 2015

Dalam masa beberapa bulan lagi kita semua akan masuk ke bulan Ramadhan, yang mana diwajibkan berpuasa bagi umat Islam. Sekarang ni pun pasti ramai yang tengah ganti puasa kan. Untuk ibu mengandung, walaupun ada rukhsah untuk tidak berpuasa di bulan Ramadan disebabkan keadaannya itu, tapi biasanya ibu hamil ni nak juga puasa seperti orang lain, […]

Read the full article →

Vitamin Pilihan Terbaik Untuk Kanak-Kanak

January 18, 2015

Kini ramai para ibu yang sedar akan kepentingan vitamin untuk anak-anak, yang bukan saja penting untuk pertumbuhan tapi juga untuk kecerdasan minda mereka. Tahukah ibu bahawa kekurangan nutrisi semasa kecil boleh memberi kesan besar terhadap pengawalan emosi anak-anak ini bila mereka dah besar nanti. Mak-mak hari ni kebanyakan bekerja, mungkin tak dapat nak sediakan makanan […]

Read the full article →

Bagaimana Suami Boleh Membantu Tangani Kepenatan Isteri

December 22, 2014

Lumrah bagi seorang wanita, apa lagi yang bergelar isteri dan ibu… penat dan lelah dihadapi setiap hari. Meskipun bekerja, namun ibu tetap kena buat kerja-kerja di rumah (sekiranya tiada pembantu). Jika dibiarkan melayan dan mengharung penat setiap masa, tidak mustahil seorang isteri itu boleh membawa kepada masalah yang lebih teruk – depresi! Oleh itu para […]

Read the full article →

Pengalaman Isteri Bila Suami Hampir Lumpuh

December 22, 2014

Apa perasaan bila tiba-tiba kaki tak boleh digerakkan? Apa perasaan kalau kita biasa cergas dan aktif bersukan, tiba-tiba doktor beritahu supaya hentikan aktiviti tersebut, ataupun hadapi risiko lumpuh?! Begitulah perasaannya seorang isteri ini apabila suaminya diberitahu tidak boleh bergerak, dan berkemungkinan lumpuh. Sukar nak digambarkan, tapi itulah hakikat yang terjadi. Saksikan video yang menceritakan pengalaman […]

Read the full article →

Mata Kuning Tanda Penyakit Apa? Bahaya Ke?

November 16, 2014

Adik lelaki saya, seorang yang aktif semasa zaman persekolahan. Jarang sakit, selalu ikuti macam-macam aktiviti luar. Sampaikan pernah disyaki kena kencing tikus selepas beraktiviti di air terjun. Satu masa mata putihnya menjadi sangat kuning. Adik saya ni jururawat, jadi dia dah jumpa doktor dan jalani pemeriksaan, semuanya normal. Doktor kata tak ada apa-apa masalah. Hati […]

Read the full article →

Cara Kira BMI Yang Simple [Dengan Online Calculator]

November 14, 2014

BMI (Body Mass Index) atau Indeks Jisim Badan adalah formula untuk mengalisa berat badan dan ia berkait rapat dengan ketinggian seseorang itu. BMI merupakan pengukuran komposisi badan secara tidak langsung kerana ia amat berkaitan dengan lemak yang terdapat dalam berat badan serta ketinggian seseorang. Kalau nak tahu adakah BMI anda menepati ciri BMI yang sihat, […]

Read the full article →

Awas! Minyak Wangi Boleh Jadi Punca Masalah Kesuburan Anda

November 14, 2014

Hana kelihatan sangat gembira dalam baju pengantinnya. Dalam dulang hantaran dari kedua-dua pihak ada macam-macam benda, termasuk produk penjagaan diri. Hana sangat sukakan minyak wangi, dari zaman remaja, apatah lagi kini dah jadi isteri orang, pasti nak wangi-wangi selalu dengan suami. Apa lagi suaminya, Farid juga seorng peminat wangi-wangian. Ibu Farid, seorang penjual minyak wangi, […]

Read the full article →