Cegah Denggi, Cegah Zika

by Dr Munirah

Memandangkan Zika dan Denggi keduanya dari spesies nyamuk yang sama, jadi secara am nya, langkah pencegahan nya tetap sama, sentiasa. Cegah denggi, cegah lah zika.

Terbaru di Malaysia, 3 orang sudah dilaporkan dijangkiti Zika termasuklah seorang ibu mengandung. Ini yang merisaukan kita, mari berdoa semoga ibu tersebut dan bayi dalam kandungannya sihat dan selamat. Amin (:

Jika anda ingin tahu lebih lanjut mengenai virus Zika, boleh baca di sini. Kerana pada kali ini, kita akan terus kepada cara-cara mencegah dan melindungi diri dan keluarga dari Virus Zika.

 LINDUNGI DIRI DARI GIGITAN NYAMUK

Step pertama menangani Virus Zika adalah melindungi diri dari gigitan nyamuk.

Hapuskan tempat pembiakan

Pusat pembiakan nyamuk

Pusat pembiakan nyamuk

 

‘Masalah hadir untuk diselesaikan, bukan untuk dikawal.’

Jadi, langkah pertama dan utama, adalah menghapuskan semua tempat pembiakan nyamuk di sekitar rumah kita; luar dan dalam. Tahukah kita, air yang bertakung dalam sekecil-kecil sudu pun boleh membiakkan jentik-jentik. Apatah lagi dalam tayar, pasu, bekas makanan dan mungkin cawan berus gigi dalam tandas kita juga menjadi tempat pembiakan nyamuk aedes.

Pasang kelambu

 Memandangkan spesies nyamuk Aedes ini tetap aktif siang dan malam, jadi pemasangan kelambu mungkin kurang efektif kecualilah untuk orang yang tidur je siang dan malam. Eh, ada ke ? Baby pun tahu bangun juga.

Baju lengan panjang

Adalah lebih baik untuk mengenakan baju dan seluar panjang untuk meminimakan anggota yang terdedah kepada gigitan nyamuk. Namun pemakaian legging; walaupun panjang, nyamuk tetap boleh gigit ya sebab nipis dan rapat ke kulit. Jadi, semakin longgar pakaian, semakin tinggi perlindungan.

Insect Repellent

Insect repellent atau penghindar nyamuk dan serangga pastinya membantu untuk perlindungan maksimum siang dan malam. Herbal Blend bukan sekadar losen melembut dan melembapkan kulit, malah turut bertindak sebagai insect repellent, ianya semulajadi dan bebas bahan kimia berbahaya. Selamat digunakan termasuklah untuk bayi dan ibu mengandung. Sapukan pada anggota yang terdedah seperti muka, leher, tangan dan kaki. InshaAllah, nyamuk tak dekat.

Herbal Blend yang mujarab

Herbal Blend yang mujarab

 

Rancang perjalanan

Selamat merancang perjalanan dengan baik, elakkan ke negara-negara positif Zika dan sekiranya perlu, pastikan anda telah menyediakan perlindungan maksimum dari gigitan nyamuk. Jika anda baru pulang dari negara-negara yang ada virus Zika, anda boleh ke klinik berdekatan untuk mendapatkan ujian saringan Zika.

TINGKATKAN IMMUNITY

Setelah beres melindungi diri dan keluarga dari gigitan nyamuk, kita pergi pula kepada step memantapkan sistem imuniti menentang virus dan bakteria.

VITA C PLUS SRVitamin C

Mengikut kajian, sekiranya seseorang mengalami tanda-tanda demam, penambahan dos vit C akan meningkatkan sistem imuniti tubuh melawan penyakit namun,  kesannya optimum hanya sekiranya mereka mengambil vit C secara konsisten. Bukanlah ketika jatuh demam selesema itu. Vit C juga merupakan antioksidan semulajadi menentang radikal bebas dalam tubuh dan yang selalu menarik perhatian kita adalah, vit C bagus untuk kulit yang tegang dan cantik.

nutriferon shaklee

 

Nutriferon

 

Nutriferon pula bertindak untuk mengaktifkan interferon tubuh untuk menguatkan fungsi sistem imun dan melindungi dari jangkitan selesema, viral, bakteria dan kanser.

garlic complex

 

Garlic Complex

 

Khasiat bawang putih, sepertimana yang kita semua tahu merupakan anti bakteria dan anti viral semulajadi menentang penyakit selain meningkatkan sistem imunisasi tubuh. Garlic juga bagus untuk menurunkan tekanan darah dah menurunkan tahap kolesterol dalam tubuh.

 


 

Munirah (ID 1224222)

Whatsapp 013-4238962 untuk order dan konsultasi percuma (:

 

by Mommy Lyna

​Berada di Zon Alfa. 

Hampir semua daripada kita telah mendengar frasa ni kan.  

Ia adalah perasaan yang unik, contohnya rasa santai semasa keadaan tekanan tinggi. Ramai di antara kita telah mengalaminya sebelum ini, tetapi apa yang berlaku sebenarnya? 

Sebenarnya, terdapat banyak perkara yang berlaku secara fisiologi tetapi kita akan mengkaji satu benda: gelombang alfa.

Apakah gelombang alfa?

Gelombang Alfa adalah ayunan neural – “gelombang otak” – yang jatuh dalam julat kecil (7.5-12.5 Hz). Terdapat dua keadaan apabila gelombang alfa biasanya dikesan: 1) apabila seseorang berada dalam keadaan mental yang kuat dan mantap dan 2) semasa tidur REM – fasa tidur apabila mimpi biasanya berlaku.

Kajian menunjukkan bahawa orang yang sangat kreatif menghasilkan lebih banyak gelombang alfa. 

Bagaimana nak dapatkan gelombang alfa?

 Kajian menunjukkan bahawa L-theanine, terutamanya yang terdapat dalam teh, meningkatkan gelombang alfa. 

Cinch Tea Mix membantu anda untuk mendapatkan zon alfa.

Orderlah sekarang.

WhatsApp: 012-2811136

Kenali Virus Zika

September 7, 2016

Virus Zika dah masuk Malaysia ! Ini sangat serius dan semua orang wajib tahu dan ambil tahu mengenai Zika. Teruskan membaca (: Virus Zika disebarkan melalui gigitan nyamuk Aedes Aegypti ; nyamuk yang sama penyebab denggi dan Chikugunya. Virus Zika pertama kali ditemui menjangkiti seekor monyet di Uganda pada 1947. Manakala kes pertama menjangkiti manusia […]

Read the full article →

Bagaimana Hilangkan Parut Chicken Pox

September 1, 2016

Muka dah comel handsome dah, tapi ouchhh!!! Ada parut! Macamana nak buat ni. Nak-nak pula parut chicken pox…  Macamana nak buat bila muka bertompok dengan parut?  Tak payh cakap banyak, tengok pengalaman brader ni.  Boleh bayang tak macamana?  Hanya dengan nutrien yang optimum, insya-Allah Shaklee dapat bantu anda selesaikan masalah parut chicken pox.  Hubungi saya di talian (WhatsApp […]

Read the full article →

Kepentingan Kalsium

August 12, 2016

Kalsium adalah mineral yang sangat diperlukan oleh tubuh. Setiap hari, kita akan kehilangan kalsium melalui kulit, kuku, rambut, peluh, urin dan juga najis. Namun, tubuh kita tidak dapat menghasilkan kalsium yang baru. Sebab itulah kita perlu mendapatkan kalsium melalui diet setiap hari. Dan tahukah anda, hampir 99% kalsium dalam badan tersimpan di tulang dan gigi, […]

Read the full article →

Suplemen ke Tanah Suci

August 5, 2016

Lebih kurang sebulan sahaja lagi umat Islam bakal menyambut hari raya haji bermakna tanah suci Mekkah bakal dibanjiri oleh umat Islam dari seluruh dunia. Dan mungkin anda mahupun keluarga anda adalah insan bertuah yang dijemput Allah pada musim haji tahun ini. Fokus umat Islam di tanah suci pastilah supaya dapat menjalankan ibadah dengan sempurna. Jadi, […]

Read the full article →

Kenali Difteria

June 28, 2016

Baru-baru ini kita digemparkan dengan penyakit Difteria. Penyakit ini macam asing dan tak pernah dengar, bukan? Jadi elok sangat lah sekiranya kita berusaha untuk mengambil tahu supaya kesihatan kita dan orang terdekat sentiasa di tahap optimum.   Apa itu Difteria ? Ianya adalah penyakit berjangkit serius yang disebabkan oleh bakteria Corynebacterium Diphteriae, yang menjangkiti tekak […]

Read the full article →

7 Tips Penjagaan Gigi Si Kecil yang IbuBapa Kena Tahu

May 26, 2016

Gigi yang sihat adalah asset yang sangat penting untuk kanak-kanak bercakap dan makan dengan baik, malah ia juga mempengaruhi tahap keyakinan kanak-kanak untuk bersosial. Dan semestinya tanggungjawab menjaga kesihatan gigi anak-anak terletak di bahu ibu bapa. Tahukah ibu bapa sekalian bahawa penjagaan gigi bermula sejak bayi lagi dan ianya bakal mempengaruhi kesihatan mulut seluruhnya. Di […]

Read the full article →

Khasiat Air Putih

May 10, 2016

Badan manusia boleh bertahan beberapa minggu tanpa makanan, tapi hanya beberapa hari jika tanpa air. Komposisi tubuh kita adalah 70% air di mana air diperlukan untuk semua sel, tisu dan organ berfungsi dengan optimum. Secara sihatnya, semua orang wajib bernafas, berpeluh, buang air kecil dan air besar, yang menyebabkan kita sentiasa kehilangan air, sebab itulah kita perlu […]

Read the full article →

Bagaimana Wanita Ini Dapatkan Kulit Cantik Tanpa Mekap

May 7, 2016

Kulit cantik adalah idaman semua orang, terutama perempuan. Kulit yang cantik itu bukanlah kulit yang putih melepak, sebaliknya kulit yang sihat, tiada masalah, jernih dan mudah diuruskan. Kulit wajah juga boleh menjadi indikator kepada masalah dalaman tubuh kita. Rujuk rajah di bawah. Sekiranya anda dah pun ambil produk kecantikan, sapu macam2 skincare tapi masalah jerawat […]

Read the full article →