Adik lelaki saya, seorang yang aktif semasa zaman persekolahan. Jarang sakit, selalu ikuti macam-macam aktiviti luar. Sampaikan pernah disyaki kena kencing tikus selepas beraktiviti di air terjun.

Satu masa mata putihnya menjadi sangat kuning. Adik saya ni jururawat, jadi dia dah jumpa doktor dan jalani pemeriksaan, semuanya normal. Doktor kata tak ada apa-apa masalah. Hati pun clear.

Tapi kuning matanya tak hilang-hilang juga.

SAKIT KUNING

Risau juga kami dibuatnya. Bila ada sesuatu di luar kebiasaan, pastinya ada benda yang tidak normal sedang berlaku. Tapi apa?

Mata kuning biasanya dikaitkan dengan hati. Hepatitis, bengkak hati, hati berlemak dan sebagainya. Hairan juga kenapa doktor tak dapat kesan apa sakitnya adik saya ni.

Lalu saya bagi dia cuba DTX Complex sebagai ikhtiar. Sekurang-kurangnya kita cuba kan.

Lebih kurang 3 minggu selepas itu saya menghubunginya bertanya khabar. Khabar memang khabar gembira, matanya yang kuning dah tak kuning lagi. Kini adik saya dapat balik mata putihnya. Dah tak nampak macam orang sakit dah.

Alhamdulillah.

Dia juga memberitahu badannya rasa makin cergas dan ringan. Yang penting makin slim!

Sekarang kami sekeluarga pun mengamalkan DTX ni untuk menjaga kesihatan hati. Hati ni umpama filter yang kerjanya menapis bahan toksin. Kena buat maintenance juga.

Sayangkan hati, jangan dibiarkan dalam keadaan kotor dan gelap. Bersihkan hati selalu!

BMI (Body Mass Index) atau Indeks Jisim Badan adalah formula untuk mengalisa berat badan dan ia berkait rapat dengan ketinggian seseorang itu. BMI merupakan pengukuran komposisi badan secara tidak langsung kerana ia amat berkaitan dengan lemak yang terdapat dalam berat badan serta ketinggian seseorang.

Kalau nak tahu adakah BMI anda menepati ciri BMI yang sihat, anda boleh buat kiraan seperti di bawah:

BMI = berat(kg)
            ——————————
           tinggi(m) x tinggi(m)

Kategori BMI :
  • Kurang berat badan          = <18.5
  • Berat badan yang normal = 18.5-24.9
  • Berat berlebihan               = 25-29.9
  • Obesiti                              = 30 atau lebih

Leceh kan nak kira macam ni? Tak apa, saya ada cara lebih mudah, boleh guna kalkulator BMI di bawah:

*Sila klik pada tab ‘Metric’ untuk pengiraan dalam cm dan kg.

Powered by BMI Calculator

Awas! Minyak Wangi Boleh Jadi Punca Masalah Kesuburan Anda

November 14, 2014

Hana kelihatan sangat gembira dalam baju pengantinnya. Dalam dulang hantaran dari kedua-dua pihak ada macam-macam benda, termasuk produk penjagaan diri. Hana sangat sukakan minyak wangi, dari zaman remaja, apatah lagi kini dah jadi isteri orang, pasti nak wangi-wangi selalu dengan suami. Apa lagi suaminya, Farid juga seorng peminat wangi-wangian. Ibu Farid, seorang penjual minyak wangi, [...]

Read the full article →

Jangan Boroikan Suami Kalau Nak Bahagia Selamanya

November 13, 2014

Suami boroi tanda hati senang, rumahtangga bahagia, isteri rajin & pandai masak… macam-macam lagilah perkara memuji pasangan yang bersuamikan lelaki boroi. Bersuamikan lelaki boroi sangat membahagiakan…. Boroi itu seksi. Wahai para isteri yang sayangkan suami… Kalau sayang suami, sayang anak-anak, sayang diri sendiri…  tak usah dibiarkan suami terus dalam keadaan boroi. Tolong dia untuk kurangkan [...]

Read the full article →

Kenapa Jerawat Tumbuh Lepas Makan Vitamin

November 10, 2014

Makan vitamin kecantikan sebab nak cantik, tapi benda lain pula yang dapat. Jerawat pula yang tumbuh! Banyak pula tu!  Apa sudah jadi???   Sepatutnya vitamin cantik bolehlah hilangkan jerawat kan, tapi lain pula jadinya… Adakah badan tak sesuai? Atau tak serasi? Atau silap ambil vitamin ni sebenarnya?  Sebenarnya…. Kehadiran jerawat adalah satu tanda dari krisis pemulihan atau healing [...]

Read the full article →

Naturophatic vs Allopathic, Mana Satu Nak Pilih?

November 10, 2014

Wow, apa pula jargon kali ni ya. Secara mudahnya, perubatan naturophatic adalah yang berkaitan dengan pencegahan, lebih kepada mengawal punca penyakit, dan melibatkan mengubah cara hidup dari awal demi menjaga sebuah kesihatan. Allopathic pula adalah perubatan yang diperlukan ketika kecemasan atau ketika mengalami kesakitan dan ketidakselesaan yang memerlukan rawatan segera. Doktor allopathic akan menstabilkan penyakit [...]

Read the full article →

Kenapa Soya Tidak Baik Untuk Lelaki?

October 31, 2014

Nutrisi adalah sains, bukan kepercayaan semata-mata. Walau bagaimanapun, bila masuk bab soya, ia tak jadi berasaskan fakta tapi tanggapan dan kepercayaan saja… (dan benda yang viral!). Biasanya yang disebarkan tentang soya ialah, ia menyebabkan lelaki menjadi seperti wanita (pondan) dan menurunkan kesuburan lelaki, kerana ia meningkatkan paras estrogen (hormon wanita). Benarkah perkara ni? Teruskan membaca [...]

Read the full article →

Kepentingan Makanan Berzat Untuk Kanak-Kanak

October 27, 2014

Pemakanan yang seimbang dan lengkap membantu kanak-kanak membesar dan belajar dengan berkesan. Di samping itu, ia juga membantu mencegah obesiti dan penyakit berkaitan dengan berat badan, misalnya obesiti.  Di bawah adalah panduan yang boleh membantu ibu-ibu dalam memberikan zat makanan sempurna kepada anak-anak.  - sediakan 5 hidangan buah dan sayuran setiap hari - pilihlah sumber protein yang sihat, [...]

Read the full article →

Shaklee Ada Ubat Gout? Betul Ke?

October 21, 2014

Gout adalah penyakit yang disebabkan oleh asid urik yang berlebihan di dalam darah. Monosodium urate atau kristal asid urik yang termendap di persekitaran sendi ataupun di dalam sendi boleh menimbulkan keradangan yang menyebabkan sakit sendi. Bagaimana asid urik berlebihan di dalam darah terjadi? Ia boleh terjadi kerana metabolisma dan pengendalian asid urik yang tak seimbang, [...]

Read the full article →

Khasiat Daun Senna Untuk Detoks

October 12, 2014

Biasanya kalau disebut ‘senna’ ramai yang menyangkakan ia adalah inai.  Daun senna sebenarnya bukan daun inai. Ia adalah bahasa saintifik untuk pokok gelenggang yang banyak terdapat dalam semak di negara kita. Malaysia negara bertuah memiliki beribu-ribu spesis tumbuhan yang mempunyai kesan terapeutik dan berguna untuk perubatan. Senna pertama kali diperkenalkan oleh pakar perubatan di tanah [...]

Read the full article →