Bilakah kali terakhir anda berjumpa doktor gigi atau melakukan rawatan cuci gigi ? Sekiranya jawapan anda “dah melebihi setahun”, apakata singgah ke klinik gigi dan dapatkan nasihat berkenaan kesihatan mulut. Mana tahu kalau2 anda memerlukan rawatan cuci gigi. Kenapa perlu buat rawatan cuci gigi ? Jemput baca…

1) Bila ada karang gigi, of course kita takkan dapat bersihkan gigi dengan sempurna sebab ada permukaan gigi yang tidak dapat diberus. Ini akan menyebabkan plak gigi terkumpul yang mengundang pembiakan bakteria dalam mulut.

2) Bila tak dapat gosok gigi dengan sempurna pastinya akan menyebabkan nafas berbau dan rasa tidak selesa.

3) Karang gigi jika dibiarkan akan menyebabkan penyakit gusi dipanggil Gingivitis. Gingivitis ni adalah di mana gusi akan kelihatan bengkak, kemerah-merahan dan mudah berdarah.

Gingivitis. Gusi kelihatan bengkak, kemerah-merahan dan mudah berdarah.

Gingivitis. Gusi kelihatan bengkak, kemerah-merahan dan mudah berdarah.

5) Gingivitis jika tidak dirawat, akan mengakibatkan penyakit gusi yang lebih merisaukan dipanggil Periodontitis. Periodontitis ni kondisi di mana gusi semakin menurun (gum recession) dan turut melibatkan tulang, jadi selain gusi bengkak, mudah berdarah, tulang juga akan semakin merosot menyebabkan gigi longgar.

Periodontitis. Menyebabkan 'Gum Recessin' dan gigi makin longgar.

Periodontitis. Menyebabkan ‘Gum Recessin’ dan gigi makin longgar.

6) Dann tahukah anda yang kesihatan mulut turut mempengaruhi kesihatan jantung, berisiko melahirkan bayi pramatang, dan mungkin boleh jadi penyebab diabetes. Kalau nak cerita mekanisme nya saya perlu buka buku, tapi secara asas nya, bakteria daripada ruang mulut masuk ke dalam salur darah dan berupaya menganggu kesihatan organ badan kita yang lain.

 

Boleh baca sini –>The link between Periodontal Disease and Systemic Conditions

Apa lagi, jemputlah melawat doktor gigi berdekatan anda !

Kami Sedia Membantu

Penyakit autoimun adalah penyakit di mana sistem imun seseorang menyerang diri sendiri. Sistem imun atau disebut sistem kekebalan tubuh berfungsi untuk melindungi tubuh dari ‘ancaman’ yang dapat membahayakan tubuh seperti bakteria dan virus. 

Sistem imun pada pengidap penyakit autoimun tidak boleh membezakan antara sel sihat dan ‘ancaman’. Sistem imunnya diaktifkan untuk melawan sel sihat pengidapnga sendiri. Penyebab terjadinya kekeliruan tersebut hingga hari ini belum diketahui secara jelas meskipun beberapa teori telah diutarakan.

Bagaimana sekiranya anda atau ahli keluarga mengidap penyakit autoimun?

Berita baik kerana hasil dari satu kajian yang dijalankan pada tahun 2013, membuktikan bahawa pengambilan resveratrol membantu mengurangkan simptom2 autoimun.

Malah terdapat pengidap autoimun yang telah mencubanya.


Walaupun doktor memberitahu penyakit beliau tidak akan pulih sampai bila2, namun alhamdulillah setelah 2 tahun mengamalkan Vivix, Puan Farah semakin pulih.

Hubungi saya melalui WhatsApp ke 012-2811136 untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Ada Tak Ubat Untuk Atasi Sakit Lutut?

January 21, 2017

Lutut ni merupakan antara bahagian anggota badan yang sangat penting. Mana taknya, aktiviti berjalan ialah menggunakan lutut. Bayangkan macamana bila kita berjalan dalam keadaan lutut yang sakit. Apa tak terjengket-jengket. Nak pijak tapak kaki pun teragak-agak, takut2 trkena di bahagian lutut yg sakit tu pula. Akhirnya… lebih baik duduk dari berjalan. Bukan tu je, nak […]

Read the full article →

Benarkah Shaklee Boleh Makan Waktu Period?

January 19, 2017

Beberapa customer saya bertanya tentang pemakanan suplemen Shaklee semasa period. Ini berikutan ada produk yang perlu dihentikan pengambilan semasa period. Sebenarnya, produk Shaklee bukan seperti produk lain yang mempunyai pantang larang. Berikutan ia diperbuat daripada bahan2 semulajadi dan dari jenis2 makanan. Malah, produk Shaklee paling bagus diamalkan setiap hari dan ketika period. Semasa period, kita […]

Read the full article →

Bagaimana Wanita ini Mengatasi Masalah Buah Pinggang Rosak

January 7, 2017

Mengalami masalah dengan organ dalaman adalah satu perkara yang amat merisaukan. Bayangkanlah, benda yang di dalam tu kita langsung tak nampak, tahu-tahu dah sakit. Lebih merumitkan, tahu-tahu dah stage 4! Ini kisah benar tentang Kak Jun.2 tahun lalu Kak Jun telah dicadangkan oleh doktor untuk menjalani pembedahan pada buah pinggangnya. Kesakitan yang ditanggung oleh Kak […]

Read the full article →

Tips Turunkan Berat Badan Dengan Berkesan

December 31, 2016

Saya yakin pasti ramai antara kita yang berazam untuk menurunkan berat badan pada tahun 2017 ini kan ? Sama ada ianya azam yang baru di tahun baru 2017 atau azam tahun 2016 yang diperbaharui niatnya, (tak tercapai lagi la tu). Sama lah saya pun.. Apa-apa pun jom check it out tips-tips menurunkan berat badan dengan lebih […]

Read the full article →

Bagaimana Atasi Masalah Rambut Gugur

November 9, 2016

Adakah anda juga menghadapi masalah rambut gugur? Rambut gugur adalah dilema, tak kira lelaki atau wanita…mesti rasa resah dan lemas bila tengok banyak rambut gugur di lantai, bantal dan juga sikat! Tak best kan rasanya. Macamana nak selesaikan masalah rambut gugur ni? Ni kisah seorang suami yang mengalami masalah rambut gugur. Yang memeranjatkan, bukan saja […]

Read the full article →

Asma Boleh Dirawat….?

October 27, 2016

​Asma adalah penyakit kronik yang melibatkan keradangan di paru-paru. Laluan udara ke paru-paru membengkak dan menghadkan aliran udara masuk dan keluar, menjadikan pernafasan menjadi sukar. Asthma berasal dari perkataan Greek untuk “tercungap-cungap”. Pengidap asma akan tercungap dan bunyi berdehit kerana mereka tidak boleh mendapatkan udara yang cukup ke dalam paru-paru mereka. Bagaimana asma terjadi? Biasanya, […]

Read the full article →

Tips Rawat Selsema Dengan Minyak Ikan

October 12, 2016

Biasanya minyak ikan Omega-3 dikaitkan dengan kesihatan minda dan otak.  Ibu bapa sering sekali memberikan minyak ikan omega-3 kepada anak-anak untuk kecerdasan minda. Anak-anak dari kecil dah terbiasa dengan bau hanyir minyak ikan. Tahukah anda bahawa minyak ikan bukan sekadar untuk minda? Omega-3 dalam minyak ikan amat penting untuk mengaktifkan sel pemusnah bakteria, phagocytes,yang bertindak […]

Read the full article →

Beli Shaklee Hanya Dari Pengedar Sah Shaklee Malaysia

October 8, 2016

Shaklee sudahpun berada di Malaysia sejak 28 tahun yang lalu, memberi kebaikan kepada penduduk negara ini dalam bidang kesihatan. Dalam masa 28 tahun, pelbagai onak duri dan liku dihadapi. Jatuh-bangun yang ditempuhi menjadi pengajaran bermakna. Dalam menjalani kehidupan sebagai pengedar dan pengguna Shaklee, sudah pasti ada macam2 perkara di luar jangkaan yang berlaku. Antara cabaran […]

Read the full article →